Holocaust in memoriam – Medytacja muzyczna

Film muzyczny

Rok produkcji: 2005

Produkcja: Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Kanada

Reżyseria: James Kent

Scenografia: Andrzej Albin

Nagrody:

  • 2005 – International Emmy Award (International Academy of Television Arts & Sciences) w kategorii: Arts Programming


Opis filmu (ze strony filmpolski.pl):

Film muzyczny zrealizowany przez brytyjską telewizję BBC we współpracy z kanadyjską CBC, niemiecką ZDF oraz z TVP dla upamiętnienia 60. rocznicy wyzwolenia obozów Auschwitz/Birkenau. To w czasie wojny najstraszliwsze miejsce na ziemi, symbol śmierci i męczeństwa, skaza na honorze całej ludzkości, w tamtych straszliwych dniach niejednokrotnie rozbrzmiewało muzyką. Naziści organizowali orkiestry złożone z uwięzionych w obozie muzyków. Grali oni marsze, gdy brygady robotników szły do pracy, byli też wzywani o różnych porach dnia i nocy, aby grać dla znudzonych czy bawiących się oficerów. Jedną z najbardziej znanych była kobieca orkiestra pod dyrekcją Almy Rose, siostrzenicy samego Gustava Mahlera. Aktywność muzyczną więźniów popierano także, ze względów propagandowych, i w innych obozach, np. w czeskim Terezinie. Tworzyła tam, w straszliwych warunkach, ogromna grupa utalentowanych czeskich i żydowskich kompozytorów. Do straconego pokolenia twórców muzyki należeli m.in. Hans Krasa, Pavel Haas i Victor Ullman – wybitni artyści, którzy tego samego dnia zostali przywiezieni do Aschwitz i tam zginęli zagazowani. Muzyka tych i innych kompozytorów wykonywana po 60. latach na terenie obozu Aschwitz/Birkenau to najbardziej uniwersalny język, którym można opowiedzieć o tragedii tysięcy ludzkich istnień, to płaszczyzna wspólnej refleksji, źródło zbiorowych emocji, ale i pokrzepienia, że jednak zło zostało pokonane. W warstwie wizualnej film ten to bogato ilustrowana materiałami ze stałych ekspozycji obozowego muzeum wędrówka po obozie pogrążającym się w szarym, listopadowym zmierzchu, po jego zabudowaniach, wzdłuż ogrodzeń z drutu kolczastego i szyn prowadzących w kierunku krematoriów. Wątek narracyjny stanowią losy kilkorga ocalonych – muzyków, członków obozowych orkiestr, ale także znanego aktora Augusta Kowalczyka. Natomiast najważniejszą tu ścieżkę muzyczną wypełnią m.in.: otwierająca film I część “Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta, “Different Trains” Stevena Reicha, III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, “Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaena, Uwertura Hansa Krasy, pieśń “Daleko jest mój dom, księżycu” Pavla Haasa, fragment opery “Imperator i Atlantis” Victora Ullmana, a także utwory Jana Sebastiana Bacha i Fryderyka Chopina.